Slimme regio Halle-Vilvoorde
Slimme steden of regio's zijn momenteel hot. Barcelona, kopenhagen, Amsterdam, Londen en zelfs Antwerpen zijn steden die uitpakken met slimme toepassingen. De technologische toepassingen beloven een meer duurzame, efficiëntere, goedkopere, tijdbesparende werking en dienstverlening.
De burgemeesters, verenigd in het Toekomstforum halle-Vilvoorde, menen dat het hoog tijd is om hun steden en gemeenten 'future proof' te organiseren.
Deze kennismakingssessie is één van de stappen in het traject op weg naar een slimme regio, dat we eind 2017 met het Toekomstforum, bestaande uit alle burgemeesters van Halle-Vilvoorde, lanceerden.
- Kennismaken (overbrengen “wat is slim” ?)
- Inspireren (aanreiken “wat is mogelijk” ?
- Enthousiasmeren (verkennen “opdracht voor het lokale beleid” ?)
Laat deze sessie jullie vooral inspireren en enthousiasmeren. Zodat jullie collega’s in het stad- of gemeentehuis straks of morgen opkijken van de bevlogenheid waarmee jullie over onze slimme regio vertellen…
Hieronder kan je de documenten terug vinden:
docx bestandVerslag kennismakingsmakingssessie 11 april 2018 (82 kB)
xlsx bestandKennismakingssessie topics (10 kB)
xlsx bestandOverzicht antwoorden kennismakingsdag (78 kB)
pdf bestandSlimme steden in slimme regio's Pieter Ballon (5.21 MB)
pdf bestandSlimme dienstverlening VO Raf Buyle (4.2 MB)
pdf bestandTraject Smart Region Mathias Van Compernolle (253 kB)
Op woensdag 20 december 2017 werd formeel het startschot gegeven voor een samenwerking aan deze slimme regio Halle-Vilvoorde.
Minstens 31 lokale besturen bundelen de krachten om gezamenlijk de uitdaging voor de streek te formuleren, om vervolgens een actieplan op te maken en uit te voeren. De samenwerking maakt technologische investeringen met een voldoende schaalgrootte mogelijk. En er kan makkelijker bijkomende exepertise worden aangetrokken.
Eerst wordt een voorbereidingstraject doorlopen onder begeleiding van IMEC/VUB. Zij zullen de lokale bestuurders helpen met wetenschappelijke analyse en inventarisatie van de aanwezige data en stakeholders. Zij zullen de uitdagingen en de oppurtuniteiten uitzuiveren o.a. door het aanbieden van specifieke wetenschappelijke modellen en tools. Op basis van de verzamelde input wordt een gezamenlijke visietekst en actieplan opgesteld.
Gelijktijdig met het uitzetten van deze strategische route zal Toekomstforum inspelen op enkele slimme toepassingen, de zogenaamde use-cases. Hierdoor wordt het concept van een slimme stad of gemeente concreet en tastbaar. Mogelijke voorbeelden hiervan zijn:
- een gezamenlijk opvolgsysteem voor evenementen
- nieuwe aanpak van 'backoffice' functies
- een applicatie om fietsgebruik te stimuleren
- moduleerbare openbare verlichting
- ...
Deze zijn legio. Indien mogelijk worden er enkele quick-wins voor de regio opgestart, die zullen kunnen fungeren als test- en pilootprojecten. Ook reeds gestarte initiatieven kunnen hierbij een betekenis krijgen voor een grotere groep van gemeenten. Meerdere steden zoeken al actief naar intelligente oplossingen voor hun problemen. Maar de resultaten zijn (nog) niet helemaal zichtbaar.
Dit project liep van 1 november 2018 tot 31 oktober 2019. Op 10 oktober stelden we het bestek voor in de brandweerkazerne van Asse.
Het project heeft een aantal documenten opgeleverd:
- Een requirementanalyse die elk bestuur ook individueel kan gebruiken voor de aanbesteding van een eventtool.
- Een document met mock-ups en procestekeningen.
- Een document met een analyse van de mogelijkheden rond beheer en aanbesteding.
Presentatie : pptx bestand20191010_infomomenteventmachien.pptx (1.96 MB)
U vindt de documenten hieronder:
docx bestand20190926_requirements eventmachien.docx (376 kB)
pdf bestand20190926_Rapport_Eventmachien_beheer_V2.pdf (409 kB)
pdf bestandhigh level flow-201903020.pdf (69 kB)
pdf bestandflow-20190521.pdf (116 kB)
pdf bestandAlgemeenproces_tobe_v1.pdf (127 kB)
pdf bestandEventmachien_schermen kant aanvrager 2019.pdf (464 kB)
pdf bestandEventmachien_schermen kant beheer & advies 201910.pdf (1.69 MB)
Hieronder ontwerpverslag en de bijhorende presentatie van de stuurgroepvergadering
docx bestand20190321_VS_STGR_eventmachien.docx (2.03 MB)
pptx bestand20190321_stuurgroep_eventmachien_JD.pptx (1.37 MB)
docx bestand20190108_VS_workshop1_eventmachien.docx (2.44 MB)
docx bestand20190205_VS_Workshop2_eventmachien.docx (17 kB)
docx bestand20190305_Verslag_mobiliteit_Workshop3_eventmachien.docx (31 kB)
docx bestand20190305_Verslag_veiligheid_Workshop3_eventmachien.docx (2.09 MB)
docx bestand20190305_Verslag_milieu_Workshop3_eventmachien.docx (17 kB)
Hieronder vindt u alle relevante documenten betreffende het project:
1. Projectaanvraag
pdf bestand20180427_samenwerkingsovereenkomst_EVENTMACHIEN_DEF.pdf (194 kB)
pdf bestand20180427_Aanvraagformulier_CoT_Eventmachien_DEF.pdf (1.07 MB)
2. Administratieve opvolging
pdf bestand20180827_goedkeuring_eventmachien.pdf (1.96 MB)
xlsx bestandSJABLOON_tijdsregistratie_EVENTMACHIEN.xlsx (279 kB)
3. Stuurgroep Eventmachien
pptx bestand20181122_stuurgroepeventmachien_JD.pptx (1.17 MB)
docx bestand20181122_VS_KICK OFF_eventmachien_DEF.docx (2.04 MB)
1. Overlegplatform 6/11/2018
pdf bestand20181105_Overlegplatform CoT_voor_v01.pdf (3.92 MB)
pdf bestand20181105_Overlegplatform CoT_na_v01.pdf (3.92 MB)
pdf bestand20181106 - break-out prototyping-compressed.pdf (876 kB)
pdf bestand20181106 - breakout visievorming.pdf (4.76 MB)
docx bestand20181106 - break-out visievorming_vragenlijst.docx (34 kB)
pdf bestand20181106 - break-out netwerk en data.pdf (450 kB)
pdf bestand20181106 - break-out living labs.pdf (3.35 MB)